A marketing és a rakéta esete

A csapból is a marketing automatizáció folyik, de vajon tudjuk, hogy pontosan miről is van szó? Egy újabb buzz word vagy éppen minden vállalkozó számára hasznos eszköz? Az egyszer biztos, hogy leginkább olyan kifejezésekkel szokták társítani, mint:

  • értékesebb leadek generálása
  • időmegtakarítás
  • költséghatékonyság
  • pontosabb szegmentáció

Ezek elég jól hangzanak, de lássuk, hogy tényleg erről van-e szó.

A marketing automatizálás (MA, marketing automation) pontosan azt takarja, ami a neve, azaz marketing folyamatok automatizálását. Olyan szoftveres megoldást, mely ismétlődő marketing és/vagy bonyolult informatikai feladatok terhét veszi le a vállunkról. Már számos területen használhatjuk, mint például email marketing, landing oldalak készítése, lead generálás, tartalommarketing, közösségi média és mindezek statisztikai mérése. Természetesen ennek setupja szakértő hozzáértést igényel, de a kezdeti beállítások után csak felügyeletre és szükség esetén némi korrekcióra van szükség.

Miért ne?

Ahhoz, hogy ezt pontosabban lássuk, nézzük, hogyan is fejlődött ez a terület. A marketing automatizálás több terület fejlődésének köszönhető. Kezdetben a tömeges promóciók nagy népszerűségnek örvendtek, de érdemesnek tűnt a rendelkezésre álló információk alapján  szegmentálási megoldásokat bevetni, pl. demográfiai szűréseket (pl. 30+ budapesti nők) vagy viselkedés alapúakat (kattintott egy emailre vagy sem).

Ahogy még szofisztikáltabbak lettek az online eszközök, pontosabbak a statisztikai mérések, látható volt, ahány címzett, annyi szegmenst lehetne létrehozni. Akkor miért ne legyen így? Ha valaki egy webshopban böngészett, miért ne hívhatnánk fel rá a Facebookon a figyelmét, hogy éppen akciónk van azokra a konkrét termékekre? Ha valaki a kosarában hagyott valamit, miért ne emlékeztethetnénk rá? Ha valaki regisztrál hozzánk, miért ne kapjon egy köszöntő emailt? Ezeket a dinamikus üzeneteket és automata email küldéseket talán egy kisebb volumen alatt lehet emberi erővel kezelni, de egy szoftveres megoldás egyszerűbb és kifizetődőbb is. Ugyanez igaz arra is, hogy a sok különböző platformon futó hirdetések statisztikáit sem könnyű munka összevezetni…

brainstorm

Nincs megállás!

A fentiek után már csak egy lépés az, hogy személyre szabjunk bármilyen más felületet is, hiszen rengeteg információ áll rendelkezésre arról, hogy ki mit néz meg a weboldalunkon, hogy miként reagál az üzeneteinkre. A MA egy rendkívül hasznos eszköz: az érkezési oldalakat úgy alakíthatjuk, hogy az oda látogatónak nagyobb kedve legyen regisztrálni (pl. eltérő design vagy szöveg), a social media kreatívokat váltogathatjuk, más eszközöket vethetünk be a kívánt eredmény eléréséért, mint például pop-upok vagy push üzenetek, végtelen számú tesztet futtathatunk, minden hírlevél feliratkozónknak egyedi emailt küldhetünk egy kattintással és így tovább, határt csak a kreativitásunk szabhat.

Lássuk csak…!

Ami az egészben a legjobb, hogy mindezekről statisztikákat is láthatunk, így sokkal egyszerűbb következtetéseket levonnunk, stratégiai szegmenseket létrehoznunk, és az eljövendő kampányokra felkészülnünk.

Tehát a hangzatos szövegek, miszerint egy MA szoftverrel hatékonyságot növelhetünk, költséget csökkenthetjük, értékesebb regisztrációkat szerezhetünk, valóban igaz lehet (!), de fontos, hogy megfelelően használjuk ki a lehető legtöbb szolgáltatást, amit nekünk nyújthat: ha egy rakéta van a birtokunkban, akkor ne csak a szomszéd városba utazzunk el vele.

Forrás: leadengine.hu